Et brand er mere end et logo,
det er en oplevelse.

Alt tæller.

Alt hvad vi siger eller ikke siger, alt hvad vi gør eller ikke gør, er kommunikation.

Det kan ikke lade sig gøre, ikke at kommunikere. Hver eneste beslutning der træffes, kan styrke, ændre eller skade dit brand. Alt tæller, både til- og fravalg.

Vi modtager flere tusinde marketingbudskaber hver eneste dag. Skal dit budskab skille sig ud, skal det være unikt og enkelt – det er her manifesto kan bidrage.

Vis hvad det er, du vil give din målgruppe, og gør det tydeligt, at dit produkt eller din serviceydelse skaber værdi.

Hav modet til at fokusere og vælge fra. Lad din kommunikation vise, at du hellere skaber høj værdi for få, end mindre værdi for mange – og fasthold en rød tråd i alt hvad du gør. Målgruppen skal have samme oplevelse af dit brand, uanset hvor og hvornår de møder det.

Identificér alle de steder din målgruppe møder dit brand, både før, under og efter et køb. Vær bevidst om, at alle berøringspunkter tæller, men at det kan betale sig at fokusere på dem, hvor du kan gøre den største forskel.

Sørg for dine budskaber er skarpe, og at der er sammenhæng mellem produkt, organisation, koncept og kommunikation. Sørg for dine budskaber rammer målgruppen, og følg op på, om de budskaber målgruppen modtager, er de samme som dem du sender.

Branding.

Et brand er et produkt, en service eller en virksomhed med en unik personlighed. Branding, eller brand building, er processen der former personligheden, så den kan markedsføres effektivt overfor målgruppen.

Overordnet set er der to mål for al branding: (1) At få loyale kunder, og (2) at kunne tiltrække/fastholde engagerede medarbejdere og samarbejdspartnere.

Manifesto har siden 2004 arbejdet med brand building og markedsføring af alt fra nystartede iværksættere til internationale virksomheder. Lige siden, har drivkraften været en passion for at opbygge stærke relationer mellem brands og deres målgrupper.

De virksomheder der vinder, er dem, der formår at skabe, forenkle, pleje og udvikle deres brand, så det hele tiden adskiller sig fra konkurrenterne og holdes interessant for målgruppen. Jo mere fokus der er på processen, jo stærkere vil dit brand stå – og står dit brand stærkt, vil det blive genkendt, husket og vigtigst af alt – vil det blive valgt til, frem for andre.

Det øger virksomhedens værdi markant, når det lykkes at opbygge et brand, der står stærkt internt og eksternt – så investér i dit brand, og sørg for at markedsføre det, så målgruppen husker det.

Rebranding.

Et stærkt brand er afgørende, hvis du vil have loyale kunder. Rebranding er nødvendig, hvis du vil fastholde dem.

Rebranding er et effektivt værktøj, hvis du vil udnytte nye muligheder eller komme potentielle trusler i forkøbet. Alle markeder forandrer sig gradvist over tid, og selvfølgelig skal dit brand tilpasses, enten for at følge markedet, eller for at skabe det.

Der kan være mange grunde til at rebrande sin virksomhed, sin service eller sit produkt:

•  Forventning om vækst
•  Faldende omsætning
•  Nye forretningsområder
•  Behov for forenkling
•  Fusion/opkøb
•  Lovændringer
•  Nye målgrupper
•  Negativ omtale
•  Faldende relevans
•  Konkurrence

Uanset hvad årsagen er til, at du måtte overveje at rebrande din service, dit produkt eller din virksomhed, så tag udfordringen op. Manifesto har gennem årene arbejdet målrettet med rebranding af en lang række virksomheder, der har ønsket at handle (enten pro- eller reaktivt) for at ændre deres aktuelle situation.

Vil du sikre dig, at målgruppen ikke opfatter dit brand som komplekst, forældet eller fastlåst, så sørg for at pleje og justere det, og om nødvendigt at rebrande det. De brands der klarer sig bedst, er dem der formår at rebrande sig selv gradvist.